vrijdag 22 november 2013

Kaart voor Lotte

Hiep Hiep Hoera... vandaag is mijn lieve vriendin Lotte jarig! Lotte, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een gezellige dag hebt.

Hieronder het kaartje dat ik voor Lotte heb gemaakt.


Voor dit kaartje ben ik aan de slag gegaan met wat nieuwe artikelen uit de webwinkel; de Silk Microfine Glitter van Elizabeth Craft Designs en een Framelits Die van Sizzix.


Ik heb de grootste stans van de Sizzix Framelits Frames Set Decorative #3 als basiskaart gebruikt. Ik heb het figuur 2 keer gestanst en daarna de bovenkant aan elkaar geplakt. Zo heb ik dus een dubbele kaart. Aan de onderkant heb ik er een heel klein randje afgesneden, zodat mijn kaart blijft staan. Het leuke van de Frames Decorative #3 is dat je naast de dichte figuren ook bijpassende frames hebt. Het witte randje langs het kleinste figuur op mijn kaart is zo'n frame.


Ook nieuw in de webwinkel zijn de Silk Microfine Glitter van Elizabeth Craft Designs. Deze glitters zijn heel fijntjes. Na het aanbrengen en aanwrijven lijkt het net een soort 'fluwelen' laagje, zo zacht en glad voelt het aan. Ik heb de bloemen, de tekst en de vlinder bewerkt met de glitters.

Hieronder zal ik proberen uit te leggen hoe ik dat heb gedaan:

Ik heb een Adhesive Sheet 6x6 van Elizabeth Craft Designs gebruikt. Deze sheets zijn dubbelzijdig klevend. Eerst heb ik één van de 'afdek-vellen' eraf gehaald, zodat 1 zijde ging kleven. Toen heb ik de klevende zijde op een vel cardstock geplakt (dit is alleen voor de stevigheid). Daarna heb ik mijn figuren gestanst met behulp van de Cuttlebug. Stans met snijkant naar boven en papier met 'afdek-vel' naar beneden. Na het stansen heb ik het 2e 'afdek-vel' verwijderd, zodat ik weer een klevende zijde had. Op deze klevende zijde heb ik de Silk Microfine Glitter gestrooid. Nadat het hele figuur onder de glitters zat heb ik de overtollige glitters eraf geschud en daarna de achtergebleven glitters aangewreven door er zachtjes met mijn vinger over heen te gaan. Op deze manier heb ik de bloemen, de tekst en het kleine witte frame gemaakt. Voor het stansen heb ik 2 extra sheets gebruikt, zodat mijn Cuttlebug wat meer druk had. Bij het stansen van de vlinder heb ik maar 1 extra sheet gebruikt, zodat de vlinder niet helemaal doorgestanst was. De stans was wel door het 'afdek-vel' en het klevende vel heen gegaan, maar niet door mijn cardstock. Toen ik het 'afdek-vel' eraf trok bleven alle rondjes, ovaaltjes en andere figuurtjes in de vlinder zitten. Eerst heb ik de Silk Microfine Glitter Ruby op de vlinder gestrooid. Toen deze er mooi op zaten en aangewreven waren heb ik de stukjes 'afdek-vel' van alle rondjes, ovaaltjes, enz. afgehaald. Toen al deze gaatjes ook kleefden heb ik hier Silk Microfine Glitter White opgestrooid. Zo heb ik dus een vlinder in 2 kleuren glitters gemaakt. Op de foto hieronder kun je heel goed zien dat er glitters op de vlinder zitten.




Elizabeth Craft Designs heeft een heel duidelijk filmpje gemaakt over het gebruik van de Silk Microfine Glitter: Klik hier om naar het filmpje te gaan.


De rest van de kaart heb ik rustig gehouden, zodat de glitter-figuren mooi tot hun recht komen. 



-Marianne Design Pretty Papers Bloc-Hello Sweet Baby! A5
-Papicolor cardstock wit
-Sizzix Framelits Die Set-657939 Frames Decorative #3
-Elizabeth Craft Designs Transparent Double Sided Adhesive 6x6
-Elizabeth Craft Designs Silk Microfine Glitter-White 604
-Elizabeth Craft Designs Silk Microfine Glitter-Ruby 615
-Marianne Design Creatable LR0114-Vlinder 2
-Joy! cutting & embossing stencil 6002/0068-bloemen
-Quickutz tekst-stans
-3 mini resin roosjes wit
-Dovecraft foamtape (voor onder vlinder en tekst)
-Anita's Tacky Glue (voor mini resin roosjes)

Ik ben zelf heel erg enthousiast over de Silk Microfine Glitter. Het geeft een heel mooi effect op je kaart, maar het wordt niet te bling-bling. Het zijn 'subtiele' glitters. Het was ook nog eens heel erg leuk om te doen. Ik moet nog heel wat kerstkaarten maken en ben van plan ook hiervoor de glitters te gaan gebruiken. Wordt vervolgd... 

Een hele fijne dag!

2 opmerkingen: