vrijdag 15 augustus 2014

Tutorial MDF hart met inkt

Elke 15e van de maand laten we iets leuks zien op het AnMaCreatief Webshopblog. De ene maand zal dit een gezamenlijk projectje zijn en de andere maand laat 1 van de AnMaCreatief DT-leden een tutorial zien. Deze maand heb ik een tutorial gemaakt.



De laatste tijd ben ik wat aan het experimenteren met de Memento inkt. De Memento inkt is ideaal om een plaatje of tekst mee te stempelen. Daarnaast is de inkt ook heel geschikt om een achtergrond mee te maken. Ik heb dit al een paar keer op een wit stuk karton gedaan, zodat ik een inkt-kaart kon maken. Nu wil ik jullie laten zien dat je de achtergrond niet alleen op karton kunt maken, maar ook op MDF.


Met behulp van foto's laat ik zien hoe ik een inkt-achtergrond heb gemaakt op een MDF hart.


Als eerste heb ik mijn Let's Get Bizzee MDF hart wit geverfd met gesso.

De randen heb ik met een kwast geverfd. De rest van het figuur heb ik met de handige Sponge Roller van Nellie Snellen geverfd.

Toen mijn hele figuur wit geverfd was heb ik het eerst goed laten drogen. Toen het hart droog was kon 'het echte werk' beginnen...

Wat heb ik allemaal gebruikt?

-Let's Get Bizzee MDF hart
-kwast
-Nellie Snellen Sponge Roller
-gesso
-Memento inkt ME103-Cantaloupe
-Memento inkt ME400-Rose Bud
-Memento inkt ME404-Angel Pink
-Memento inkt ME506-Sweet Plum
-Memento inkt ME900-Tuxedo Black
-Joy! daubers
-Dutch Doobadoo Mask Stencil-Faded Dots
-CraftEmotions Mask Stencil-Folklore/Flower
-CraftEmotions Mask Stencil-Flowers With Dots And Stars
-CraftEmotions clearstempelblok
-Marianne Design clearstempel-Don't Dream
-Nellie Snellen Heat Resistant Mat
-kreukellint White


Ik werk graag op een craft sheet. Na gebruik kun je de inkt er gemakkelijk afhalen met een babydoekje of een sopje.


De achtergrond maak ik met behulp van de Joy! daubers. De daubers kun je makkelijk om je vinger doen en zo kun je de inkt aanbrengen. Geen vieze vingers!

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat het MDF hart met gesso veel meer 'zuigt' dan een stuk karton/papier. Ik heb mijn daubers regelmatig in de inkt geduwd, zodat ik de kleuren goed op mijn hart kreeg.


Ik heb de kleuren CantaloupeRose Bud en Angel Pink om en om aangebracht, zodat de kleuren mooi in elkaar over lopen.

Nadat alle 'vlekken' inkt op het hart zaten heb ik het hart even laten drogen, zodat de inkt niet meer af kon geven.


Toen kon ik beginnen met de Mask Stencils. Voor alle Mask Stencils heb ik de Memento inkt Sweet Plum gebruikt.


Als eerste heb ik het mooie CraftEmotions stencil Folklore/Flower gebruikt. Ik leg gewoon een deel van het Mask Stencil op mijn figuur en bewerk een klein stukje van het stencil met inkt.

Het resultaat:


Daarna heb ik met het Dutch Doobadoo Mask Stencil Faded Dots wat inkt aangebracht.


Als laatste het CraftEmotions Mask stencil Flowers With Dots And Stars


Met de Joy! daubers kun je heel precies werken. Zo kun je bijvoorbeeld 1 bepaald figuur van je Mask Stencil inkleuren met inkt. Erg handig!

Ik heb voor iedere kleur inkt een andere dauber. Zoals je op bovenstaande foto kunt zien is de dauber na een paar keer gebruik doordrenkt met inkt.


Ik heb vrij veel inkt op mijn hart aangebracht, zodat de figuren er mooi en strak op kwamen.


Op onderstaande foto zie je hoe snel de inkt in het MDF trekt. De Folklore Flower linksboven is nog veel donkerder, omdat ik die later heb aangebracht dan de andere paarse figuren.


Toen de inkt-achtergrond klaar was heb ik een leuke tekst op het hart gestempeld. Het mooie Marianne Design clearstempel Don't Dream heb ik met Memento inkt Tuxedo Black en het CraftEmotions clearstempelblok op het hart gezet.


Even uitmeten of de tekst in het midden zat en toen het stempel op het hart geduwd. Ik heb het stempel even op het hart laten liggen, zodat de inkt goed in kon trekken...

En toen was het 'inkt-project' klaar!


Ik heb het hart weer even laten drogen en daarna heb ik er een wit lintje aangedaan. Dit witte lint is Vintage Seam Binding (kreukellint). Ik heb ervoor gekozen om het lint niet te kreuken, maar gewoon glad te laten.

En dan het eindresultaat:


Ik hoop dat jullie wat aan deze tutorial hebben.

Dit hart zal ook te zien zijn in onze beurskraam. Volgende week donderdag, 21 augustus, gaat onze eerste najaarsbeurs van start; De Knotsgekke Kaarten-en Scrapdagen in Zwolle. Daar volgende week meer over...


De ZOMERKORTING loopt nog tot en met vanavond 23:59 uur. Dus je kunt alleen vandaag nog profiteren van 10% korting op je gehele bestelling! Klik hier om direct naar de webwinkel te gaan.


Alvast een fijn weekend.

0 reacties:

Een reactie posten